Kanalhistorik Vattenvägarna
har sedan ur- minnes tid varit förenande. Typiskt för de antika högkulturerna i t.ex.
Nildalen eller Eufrat och Tigris var utvecklade kanalsystem. Kanalerna gjorde det
möjligt att med låg energiinsats effektivt transportera tunga lass och stora volymer.
Som jämförelse kan man ta vad en häst förmår bära eller dra:
100 kilo på ryggen - 2.000 kilo på vagn - 10.000 kilo på räls
- 70.000 kilo på kanal.
Drivkrafter
Drivkraften bakom kanalprojekten har nästan alltid varit förbättrad transportekonomi.
I ett brev från linköpingsbiskopen Hans Brask 1516 till Sten Sture d.y.
föreslog han att "up skal skaeres" en kanal mellan Vättern och Östersjön.
1526 återkommer han med sitt förslag. Denna gång till Thure Jönsson Tre Rosor. Nu är
även Vänern inkluderad. I brevet utmålas vilka vinster handeln och rikets försvar
skulle få av en sådan kanalled.
Öresundstullen
Ett annat argument för en kanal genom Götaland var att man då skulle slippa betala
Öresundstull till danskarna. Denna pålaga för handeln fanns sedan 1429 och var en
ständig källa till irritation. Tullen erlades i Helsingör av varje passerande fartyg.
Kanalerna - första infrastruktursystemet
Gusav Vasa insåg fördelarna men något kanalprojekt kom inte till stånd. Under
Stormaktstiden diskuterades kanalbyggande i Göta älv för att förbättra transportekonomin för bergsbruket.
Först under 1700-talet fick kanalprojekten i Sverige fastare konturer. Inspirerade av den
stora kanalutbyggnaden i England började man i Sverige att planera det första
infrastruktursystemet i Sverige. Det bestod av kanaler som skulle sammanbinda Vänern,
Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Staten skulle stå för de stora sammanbindande
kanalerna och de privata företagen för anslutande kanaler.
Strid mellan Söderköping och Norrköping
1740 fattade ständerna beslut om att bygga en flottled mellan Vättern och Norrköping.
Men linköpingsbiskopen Anreas Rhyzelius var inte nöjd utan agerade livfullt för
nödvändigheten av en Göta kanal mellan Vättern och Söderköping. Strid uppstod då
mellan de styrande i Norrköping och Söderköping.
Två lantmäteriingengörer Jonas Collin och Olof Gran engagerades 1754 för att
rekognosera en båtled med slussar mellan Vättern och Norrköping. En av deras kartor
presenteras här under Kanalkartor/Borensberg.
Men magistraten i Söderköping gav inte upp. Efter ett långvarigt lobbyarbete
lyckades man få riksdagen med på en ändring. 1772 års beslöts utan särskild
motivering att kanalen skulle dras mellan Vättern och Söderköping. Samtidigt utsåg
Gustav III generalkvartermästare Carl Fredrik von Röök. Von Röök avlämnade sitt
kanalförslag 1774. Det är kartdelen som här presenteras under Kanalkartor/Östergötland. Till sin hjälp hade von Röök den
konstnärligt lagde kartografen och konduktören Eric Myrén vid Fortifikationsförvaltningen. Von Röök byggde sitt förslag på tidigare nämnde Collins
rekognoseringar. Han undersökte båda alternativen med kanalens utlopp vid Norrköping
respektive Söderköping, men stannade för det senare.
Kanalbyggnadstekniken ändras
Von Rööks kanalförslag utgick från den gamla kanalbyggnadstekniken. Den innebar att
man så mycket som möjligt utnyttjade de naturliga vattendragen. Omkring 1780 sker ett
teknikgenombrott och man börjar istället att samla de nödvändiga slussarna i trappor
på så få ställen som möjligt. Och när det gällde kanalsträckningen följde man
höjdkurvan. Den nya tekniken innebar lägre byggnads- och underhållskostnader samt
bättre trafikekonomi.
( Se vidare: Våtgrävningsmetoden och Torrgrävningsmetoden)
Nya kanaltekniken anammas
En av företrädarna för den nya kanaltekniken var slussbyggaren Daniel Thunberg från
Trollhätte kanalverk. Han kritiserade och dömde ut von Rööks kanalförslag. Det ledde
till att han själv fick uppdraget att tillsammans med sin lärjunge Elias Schweder 1784
lägga fram ett nytt kanalförslag, nu för hela sträckan Vänern-Östersjön. (Se
Kanalkartor/Västergötland).
På översiktskartor, t.ex.Kanalkartor/Borenshult,
kan man se både von Rööks och Thunbergs kanalförslag inlagda.
Baltzar von Platen träder in på
scenen
Efter en rekordsnabb karriär vid flottan tog Balzar von Platen 1797 avsked med
amirals grad från flottan. Följande år slog han sig ner på Frugården på Vänersnäs.
Första gången von Platen kom i kontakt med kanalbyggande var 1795 då han såg arbetena
på Trollhättekanal. Han tog starka intryck och tre år senare invaldes han som ledamot i
Trollhätte kanals styrelse. Han fick på så sätt nära kontakt med den tidens främsta
kanalingenjörer. Entusiasmen höll i sig och 1806 utgav han sin "Avhandling om
Canaler genom Sverige medt särskilt avseende å Wenerns sammanbindande med
Östersjön".
Von Platen stödde allt väsentligt Daniel Thunbergs förslag till Göta kanal från 1784.
Med järnvilja arbetade han på att få till stånd Göta kanal som en självklar
fortsättning på Trollhätte kanal, invigd år 1800. Han reste utrikes för att på ort
och ställe studera kanalbyggande i Skottland, Frankrike och Tyskland. Särskilt
imponerades han av den franska Canal du Midi, byggd 1681 och med en höjdskillnad på
över 200 m. 1808 fick han kung Gustav IV Adolfs stöd i att "företaga och fullborda
det riksgagneliga arbetet".
Brittiske kanalbyggaren Thomas Telford inbjuds
I augusti samma år inbjöds den berömde brittiske kanalbyggaren
Thomas Telford att tillsammans med två medhjälpare inspektera och godkänna Thunbergs
kanalsträckning. Endast smärre änd- ringar företogs. De markerades med rödpenna.
(Se Husbyfjöl t.h.)
Thelford fick också i uppdrag att utföra en kostnadsberäkning för Göta kanalbygget.
Byggnadslov ges i privilegiebrev
I riksdagen agerade återigen en linköpingsbiskop för Göta kanal. Denna gång var det
Carl von Rosenstein som 1809 motionerade i riksdagen. Diskussionen i riksdagen blev
livlig. Den nytillträdde kung Karl XIV Johan agerade till von Platens förmån. Den 10
oktober 1809 översändes riksdagens skrivelse till Kungl. Maj:t med begäran om att
igångsätta kanalarbetena.
Ett halvår senare den 11 april 1810 utfärdades "Kungl. Maj:ts nådiga privilegium
för Götha Canal Bolag". En månad senare togs de första spadtagen i Motala på
Östgötasidan och i Forsvik på Västgötasidan. Det storslagna Göta kanalbygget var
äntligen igång! |