LEVANDE
HISTORISKA KANALER I EU-TERRA projektet Levande historiska kanaler ingår
Göta kanal tillsammans med sex andra historiska kanaler i Frankrike (Canal des deux
Mers), Belgien (Canal du Centre), Italien (Adda e Navigli) och Storbritannien (Forth &
Clyde Canal, Crinan Canal, Caledonian Canal). Projektet leds av franska regionmyndigheten
i Midi-Pyrenée, Toulouse. Övergripande syftet är att i samverkan med berörda
kanalkommuner och länsstyrelser i berörda länder belysa värdet av att hålla
historiska kanaler levande, vilken regional nytta man har av kanalmiljöerna, hur
besökare och allmänhet värderar tillgången till kanalerna som kulturmiljöer m.m.
Projektet är ett treårsprojekt som ska vara avslutat vid
årskiftet 2000/2001. Göta kanalbolag AB, kanalkommunerna och kanallänen Västra
Götalands län och Östergötlands län har uppdragit åt Linköpings universitet att
genomföra den svenska delen av projektet. Flera av delprojekten har en ekonomisk inriktning
som gäller
kanal- besökares uppskattning av bruks- existens- och marknadsvärde. Andra har en
kulturhistorisk inriktning. En ny kanalbibliografi och stora delar av de fantastiska
kanalkartorna kommer läggs ut på Internet. En vägvisare för kulturturister i
kanalkorridoren planeras. I maj 2000 kommer den svenska delen av EU-TERRA projektet att
stå som värd för en europakonferens om kanalfrågor i Motala. Total omfattar projektet
31 miljoner kr varav ca 4 milj utgör den svenska delen.
Följande delprojekt ingår i den svenska delen:
Vid Ekonomiska
institutionen (projektansvarig: Jan Lindvall)
- Commercial Canal related activities and impacts on
the regional economies.
- Impacts of Gotha Canal on real estate values.
- Estimate of the existence value of Gotha Canal.
- Estimate of the user value of Gotha Canal.
Vid Institutionen för Tema Vatten
(projektansvarig Ulrik Lohm)
- Gotha Canal and the Regional Trade and Industry.
- The Gotha Canal corridor and Culture Tourism.
- Gotha canal the first infrastructure
system.
- The cartography of Gotha Canal.
- Swedish Canal Bibliography.
- Customer analysis in Tourism marketing.
|