Konferensartikel

En möjlig inriktning på grundskolans teknikundervisning

Eva Blomdahl
Department of Curriculum Studies and Communication, Stockholm Institute of Education, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning

Linköping Electronic Conference Proceedings 17:2, s.

Visa mer +

Publicerad: 2006-09-04

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

This paper presents an attempt to articulate a philosophy of education with respect to technology. Bearing in mind Heidegger’s ideas on the essence of technology and Dewey’s philosophy of education; a notion of technology education as “technology re-presentation” is introduced. The stages: Formulating the assignment; Analysis; Construction/Visualization; Reflection/Evaluation as a process designed to generate knowledge by combining theory and practice. Technology re-presentation is based on the place e.g. the world of the pupils; their surroundings and background. The term "Place" takes a central role in technology education; in respect to the pupils actual situation and in the more limited meaning of technical systems and artifacts as subjects of study as well as study tours.

Thus I have developed a perspective on technology education based on the curriculum for technology combined with ideas from the philosophy of Heidegger and Dewey. The concepts; a model and a practical example with technology re-presentation are presented together to help the teacher work in accordance with how the overall purpose of technology as a school subject is stated in the curriculum for technology. A second aim is to contribute to a discussion of the content and practise of teaching technology.

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Blomdahl; Eva & Witold Rogala (2002). “In search of a didactic model for teaching technology in the compulsory school”; pp. 30-51. I W. Rogala & S. Selander; (red.); Technology as a challenge for school lcurricula. HLS Förlag; Stockholm.

Blomdahl; Eva (2005). ”Towards a Philosophy of Technology Education Based on Heidegger and Dewey”; pp. 103-126. I L. Lindström; (red.); Technology Education in New Perspecti ves. Research; Assessment and Curriculum Development. HLS Förlag; Stockholm.

Blomdahl; Eva (2006). Att undervisa i teknik – försök till en undervisningsfilosofi utifrån Heidegger och Dewey. Nordina; (3).

Blomdahl; Eva; Teknik i skolan. En studie av teknikundervisning för yngre skolbarn. HLS Förlag; Stockholm; (under utgivn.).

Bruner; Jerome S. (1971). På väg mot en undervisningsteori. Gleerups Förlag; Lund.

Bruner; Jerome S. (1990). Acts of meaning. Harvard University Press; Cambridge:MA.

CETIS enkätundersökning (2003/2004). Uppföljning av enkätundersökningen Hur står det till med tekniken? 1998/1999. CETIS: Nationellt resurscentrum för teknikundervisning i förskola och skola; Linköpings Universitet; Linköping.

Dahlberg; Gunilla; Peter Moss & Alan Pence (2001). Från kvalitet till meningsskapande. HLS Förlag; Stockholm.

Dewey; John (1910/1997). How we think. Dover Publications INC; New York.

Dewey; John (1897/1959). My Pedagogic Creed. pp. 19-32. I Dewey on Education: Selections. Teachers College Press; Columbia University; New York.

Dewey; John (1899/1959). “The School and Society”; pp. 33-90. I Dewey on Education: Selections. Teachers College Press; Columbia University; New York.

Dewey; John (1916). Democracy and Education: An Introduction to the Philosophy of Education. The Free Press; Macmillan Publishing Co; New York.

Dewey; John (1997). Demokrati och Utbildning; övers. N. Sjödén. Bokförlaget Daidalos AB; Göteborg.

Fabricius; Tommy (2002). Inge Malm & Sinikka Pisilä; Skolinspektörernas halvårsrapport 2001: grundskolan. Utbildningsförvaltningen; Stockholm.

Hagberg; Jan-Erik & Magnus Hultén (2005). Skolans undervisning och elevers lärande i teknik – svensk forskning i internationell kontext. Vetenskapsrådets rapportserie 2005:6.

Heidegger; Martinn (1974). Teknikens väsen och andra uppsatser; övers. R. Matz. Rabén & Sjögren; Stockholm.

Heidegger; Martin (2004). Vorträge und Aufsätze; 10:e utg. Klett-Cotta; Stuttgart.

Hickman; Larry A. (1990). John Dewey’s Pragmatic Technology. Indiana University Press; Bloomington.

Kress; Gunther (2003). Literacy in the New Media Age. Routledge; London & New York.

Risberg; Ola & Torsten Madsén (1997). Företag som läromedel. Svenska Arbetsgivareföreningen; Stockholm.

Skogh; Inga-Britt (2001). Teknikens värld – flickors värld. En studie av yngre flickors möte med teknik i hem och skola. HLS Förlag; Stockholm.

Säljö; Roger (2000). Lärande i praktiken. Prisma; Stockholm.

Teknikföretagen; Alla barn har rätt till teknikundervisning! – en rapport om teknikämnet i dagens grundskola; 2005; www.teknikforetagen.se.

Citeringar i Crossref