Konferensartikel

Innehållsaspekter av systemperspektiv i teknikundervisning

Claes Klasander
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning

Linköping Electronic Conference Proceedings 17:4, s.

Visa mer +

Publicerad: 2006-09-04

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

Vi använder oss dagligen av tekniska system och de påverkar våra liv. Men vad är tekniska system egentligen och hur tas de upp i skolans undervisning?

Denna artikel bygger på en studie där empirin utgörs av sex nationers styrdokument för tekniknära ämnen i det obligatoriska skolväsendet. Genom att undersöka hur dessa länder formulerar sig i sina styrdokument sätts den svenska kursplanens systemperspektiv i en internationell kontext. Resultatet av studien visar att kursplanerna fokuserar vissa aspekter av systeminnehåll och att det finns olika sätt att språkligt behandla system i dessa texter. Dessutom antyds ett antal underliggande syften med undervisningen om tekniska system.

Att undervisa om tekniska system verkar vara viktigt. Förmågan att tänka i termer av systemär något som behöver tränas tillsammans med eleverna. Kursplanerna lyfter fram de tekniska systemaspekterna i både rubriker; innehållsbeskrivningar; målformuleringar och bedömningskriterier. De olika ämnesfokus som hålls fram eller de systemspråk som används presenterar inte enhetliga bilder av tekniska system; när man läser de samlade dokumenten.

Till exempel är definitionen av systemen och gränsdragningen mot en omgivning både centrala och svåra moment att belysa; liksom komponenternas roller. Alla aspekterna finns parallellt i texterna. På detta sätt bidrar de gemensamt till systeminnehållets utformning i kursplanerna.

Analysen av styrdokumenten bygger på systemteorier och teorier om tekniska system. Studien visar att de senast etablerade teorierna och dessas begrepp ännu inte tagit sig in i kursplanetexterna.

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Berg; G.; Att förstå skolan : en teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund 2003.

Bertalanffy; L. v.; General system theory : foundations; development; applications. New York 1973.

Bijker; W. E.; Hughes; T. P. and Pinch; T. J.; The Social construction of technological systems : new directions in the sociology and history of technology. Cambridge; Mass. 1987.

Blomkvist; P. and Kaijser; A.; Den konstruerade världen : tekniska system i historiskt perspektiv. Eslöv 1998.

Boréus; K. and Bergström; G.; Textens mening och makt : metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund 2005.

Bugliarello; G. and Doner; D. B.; The history and philosophy of technology. Urbana 1979.

Bungum; B.; ”Transferring and Transforming Technology Education: A Study of Norwegian

Teachers’ Perceptions of Ideas from Design & Technology”; International Journal of Technology & Design Education 16: 1; (2006) 31-52.

Capra; F.; The web of life : a new scientific understanding of living systems. New York 1996.

Carr; W. and Kemmis; S.; Becoming critical : education knowledge and action research. London 1986.

Churchman; C. W.; Systemanalys. Stockholm 2002.

Ellul; J.; The technological system. New York 1980.

Englund; T.; ”På väg mot en pedagogiskt dynamisk analys av innehållet”; 115–135; S. Selander; Forskning om utbildning : en antologi; Stockholm ; Stehag; 1992.

Great Britain. Department for Education and Employment. and Qualifications and Curriculum Authority (Great Britain). Design and technology : the National Curriculum for England. Key stages 1–4. London 1999.

Hughes; T. P.; ”The Seamless Web: Technology; Science; et cetera; et cetera”; 9–19; B. Elliott; Technology and social process.; Edinburgh:; 1988.

Hultman; G.; Intelligenta improvisationer : om lärares arbete och kunskapsbildning i vardagen. Lund 2001.

Ingelstam; L.; ”System: Teknik och människor i samspel”; 130–149; T. Ginner and G. Mattsson; Teknik i skolan; Lund; 1996.

Ingelstam; L.; System : att tänka över samhälle och teknik. Eskilstuna 2002.

Karlqvist; A.; Teknik och samhälle : en systemanalytisk introduktion; våren 1983. Linköping; 1983.

Lagerroth; E.; Nya tankar; nya världa Göteborg 1999.

Linde; G.; On curriculum transformation : explaining selection of content in teaching. Stockholm 1993.

Linde; G.; Det ska ni veta! : en introduktion till läroplansteori. Lund 2000.

Lundgren; U. P.; Frame factors and the teaching process : a contribution to curriculum theory and theory on teaching. Stockholm; 1972.

New Zealand. Ministry of Education; Technology in the New Zealand Curriculum. Wellington 1995.

O’Connor; J. and McDermott; I.; The art of systems thinking : essential skills for creativity and problem solving. London 1997.

Petrina; S.; ”The Political Ecology of Design and Technology Education: An Inquiry into Methods”; International Journal of Technology and Design Education 10: (2000) 207-237.

Petrina; S.; ”The Politics of Technological Literacy”; International Journal of Technology and Design Education 10: (2000) 181-206.

Rasinen; A.; ”An Analysis of the Technology Education Curriculum of Six Countries”; Journal of Technology Education 15: 1; (2003) 31-47.

Scottish Consultative Council on the Curriculum; Environmental studies; Society; science and Technology; 5–14 National Guidelines. 1999.

Senge; P. M.; Den femte disciplinen : den lärande organisationens konst. Stockholm 1995. Skolverket; Grundskolan : kursplaner och betygskriterier. Stockholm 2000.

Sundin; B.; Den kupade handen : historien om människan och tekniken. Stockholm 1991. Technology for All Americans Project. and ITEA; Technology for all Americans : a rationale and structure for the study of technology. Reston; Va. 1996.

Technology for All Americans Project. and ITEA; Standars for Technological Literacy: Content for the Study of Technology. Reston; Va. 2000. the Dutch Ministry of Education; C. a. S.; ”Attainment targets basic sacondary education”; (1998-2003)

Waring; A.; Practical systems thinking. London 1996.

Wiener; N.; The human use of human beings; cybernetics and society. Boston; 1954.

Williams; P. J.; ”Design: The Only Methodology of Technology”; Journal of Technology Education 11: 2; (2000) 48-60.

Öquist; O.; Systemteori i praktiken : systemteorins tillämpning inom utbildning; vård; socialt arbete. Stockholm 2003.

Östman; L.; Socialisation och mening : No-utbildning som politiskt och miljömoraliskt problem. Uppsala; Stockholm 1995.

Citeringar i Crossref