Forsvik är en bruksort med
medeltida anor. Här har funnits kvarnar, sågar, hammare m.m. som här utnyttjade
vattenkraften i de strida strömmarna från sjön Vikens utlopp. Ännu finns en
sågverksrörelse kvar.
I Forsvik började grävningarna av Göta kanals västgötalinje. 1813 var den första
slussen av alla 58 klar. Den fick namnet Karl XIII och är delvis utsprängd ur berget.
Intill ligger kanalens äldsta klaffbro utförd i gjutjärn 1813 efter brittisk förebild
från Forth & Clyde Canal, förmedlad av Thomas Telford. Bron var i bruk ända fram
till 1940.
C:a 500 man arbetade under kanalbyggets första år vid Forsviksstationen. Mest kända är
familjen Eriksson från Långbanshyttan. Fadern fick ansvaret för sprängningsarbetena.
Modern öppnade marketenteri i bolagshuset där ritkontoret också var inrymt. Här lärde
sig sönerna Nils och John Eriksson rit- och mätteknik. Blott 13 år gammal blev John
ingenjörselev vid kanalbygget. Ingenjörskunskaperna från Göta kanalbygget omsatte de
båda bröderna sedan i berömda industrialiseringsprojekt. John som uppfinnare av t.ex.
propellrar, lokomotiv och nordstaternas krigsfartyg Monitor och Nils som kanal- och
järnvägsbyggare. Denne ledde bl.a. byggandet av Trollhätte nya kanal och Saima kanal i
Finland och var chef för statens järnvägsarbeten.
Karta över Forsviks bruk från
1781. Kartografen heter Elias Schveder. På denna karta kan man se den första
blyertsskissen till Göta kanals dragning förbi fallen vid Forsvik och utmed den strida
Billströmmen. En utförlig teckenförklaring anger bruksbyggnadernas användning.
Klicka på kartorna för
större bild! Gå tillbaka
med din Back-knapp!
|