Forsvik är en bruksort med
    medeltida anor. Här har funnits kvarnar, sågar,  hammare m.m. som här utnyttjade
    vattenkraften i de strida strömmarna från sjön Vikens utlopp. Ännu finns en
    sågverksrörelse kvar.  
    I Forsvik började grävningarna av Göta kanals västgötalinje. 1813 var den första
    slussen av alla 58 klar. Den fick namnet Karl XIII och är delvis utsprängd ur berget. 
    Intill ligger kanalens äldsta klaffbro utförd i gjutjärn 1813 efter brittisk förebild
    från Forth & Clyde Canal, förmedlad av Thomas Telford. Bron var i bruk ända fram
    till 1940.  
    C:a 500 man arbetade under kanalbyggets första år vid Forsviksstationen. Mest kända är
    familjen Eriksson från Långbanshyttan. Fadern fick ansvaret för sprängningsarbetena.
    Modern öppnade marketenteri i bolagshuset där ritkontoret också var inrymt. Här lärde
    sig sönerna Nils och John Eriksson rit- och mätteknik. Blott 13 år gammal blev John
    ingenjörselev vid kanalbygget. Ingenjörskunskaperna från Göta kanalbygget omsatte de
    båda bröderna sedan i berömda industrialiseringsprojekt. John som uppfinnare av t.ex.
    propellrar, lokomotiv och nordstaternas krigsfartyg Monitor och Nils som kanal- och
    järnvägsbyggare. Denne ledde bl.a. byggandet av Trollhätte nya kanal och Saima kanal i
    Finland och var chef för statens järnvägsarbeten. 
    Karta över Forsviks bruk från
    1781. Kartografen heter Elias Schveder. På denna karta kan man se den första
    blyertsskissen till Göta kanals dragning förbi fallen vid Forsvik och utmed den strida
    Billströmmen. En utförlig teckenförklaring anger bruksbyggnadernas användning. 
     
    Klicka på kartorna för
    större bild! Gå tillbaka
    med din Back-knapp! 
    
  |