Publicerad: 2007-07-20
ISBN:
ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)
In this paper a model of what is intended in Socratic seminars is presented. It is based on a literature summary of analogous traditions in Sweden; USA and Germany. The Socratic seminar is a group activity intended to increase critical thinking; self responsibility and self-reliance- all seen as necessary qualities in a democracy. A fairly simple methodology is utilized to improve the complex interplay of dialogical and intellectual skills.
ADLER M. J. (1984) The Paideia Program, Macmillan Publishing Company, New York AHLBERG A. (1986)
Tankelivets frigörelse, Samhällsgemenskaps Förlag AB, Malmö
ARISTOTELES (1993) Den nikomachiska etiken, Daidalos, Göteborg
BILLINGS L., FITZGERALD J. (2002) “Dialogic Discussion and the Paideia Seminar”, American Educational Research Journal, Volume 39, No. 4, pp 907- 941
BROWN A. L. (1994) “The Advancement of Learning”, Educational Researcher No 23/8, pp 4-12
GADAMER H-G. (1994) Truth and Method, Continuum, New York GUSTAVSSON B. (1991) Bildningens väg. Tre bildningsideal i svensk arbetarrörelse 1880-1930, D diss., Wahlström & Widstrand, Helsingborg
HUTCHINS R. M. (1952) The Great Conversation. The subs tance of a Liberal Education, Encyclopædia Britannica, Inc, Chicago Junior Great Books, Teacher’s Edition (1992) Junior Great Books Foundation, Chicago
KEY E. (1992) Bildning, några synpunkter, Skriftserien, ABF förbundet/ Bildningsförlaget, Öland
KEY E. (1906) Folkbildningsarbetet – särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling, Uppsala
KUMPULAINEN K., MUTANEN M. (1999) “The Situated Dynamics of Peer Group Interaction: an Introduction to an analytic framework”, Learning and Instruction No 9, pp 449-473
LARSSON H. (1904) Intuition: några ord om diktning och vetenskap, Albert Bonniers förlag, Stockholm
LARSSON. (1993) Om bildning och självstudier, Skriftserien, ABF förbundet/Bildningsförlaget, Öland
LINDSTRÖM L. (2000) ”Sokratiska samtal och reflekterande läsning”, Björk, M (Ed) Att växa med språk och litteratur, Svensklärarföreningens årsskrift 2000, Svensklärarserien nr 223, p. 75-89
MAGEE B. (1997) Popper, Fontana Press, London MATTHEWS G. B. (1999) Socratic Perplexity and the Nature of Philosophy, Oxford University Press, Oxford
NELSON L. (1965) Socratic Method and Critical Philosophy, Selected Essays, Dover Publications, New York
OLSSON O. (1921) Folkbildning och självuppfostran, Oscar Ekelunds Boktryckeri, Stockholm
OLSSON O. (1911) Folkets bildningsarbete - erfarenheter och uppslag, Stockholm
PIAGET J. (1971) The Language and Thought of the Child, Routledge & Keagan Paul, London
PIHLGREN A. S. (2006) ”Sokratiska samtal om att vara människa”, Familjedaghem, No 1/2006, pp 27-31
POPPER K. R. (1971) The Open Society and its Enemies, vol. 1 & 2, First Princeton
ROBERTS T., BILLINGS L. (1999) The Paideia Classroom: Teaching for Understanding, Eye on Education, New York
VYGOTSKY L. S. (1978) Mind in Society, The development of Higher Psychological Processes, Harvard University Press, Massachusetts