Konferensartikel

The Features of Socratic Seminars

Ann S. Pihlgren
Stockholm Institute of Education, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: The 13th International Conference on Thinking Norrköping; Sweden June 17-21; 2007

Linköping Electronic Conference Proceedings 21:22, s. 159-165

Visa mer +

Publicerad: 2007-07-20

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

In this paper a model of what is intended in Socratic seminars is presented. It is based on a literature summary of analogous traditions in Sweden; USA and Germany. The Socratic seminar is a group activity intended to increase critical thinking; self responsibility and self-reliance- all seen as necessary qualities in a democracy. A fairly simple methodology is utilized to improve the complex interplay of dialogical and intellectual skills.

Nyckelord

Critical thinking; democracy; dialogue; interaction; Socratic; virtue

Referenser

ADLER M. J. (1984) The Paideia Program, Macmillan Publishing Company, New York AHLBERG A. (1986)
Tankelivets frigörelse, Samhällsgemenskaps Förlag AB, Malmö

ARISTOTELES (1993) Den nikomachiska etiken, Daidalos, Göteborg

BILLINGS L., FITZGERALD J. (2002) “Dialogic Discussion and the Paideia Seminar”, American Educational Research Journal, Volume 39, No. 4, pp 907- 941

BROWN A. L. (1994) “The Advancement of Learning”, Educational Researcher No 23/8, pp 4-12

GADAMER H-G. (1994) Truth and Method, Continuum, New York GUSTAVSSON B. (1991) Bildningens väg. Tre bildningsideal i svensk arbetarrörelse 1880-1930, D diss., Wahlström & Widstrand, Helsingborg

HUTCHINS R. M. (1952) The Great Conversation. The subs tance of a Liberal Education, Encyclopædia Britannica, Inc, Chicago Junior Great Books, Teacher’s Edition (1992) Junior Great Books Foundation, Chicago

KEY E. (1992) Bildning, några synpunkter, Skriftserien, ABF förbundet/ Bildningsförlaget, Öland
KEY E. (1906) Folkbildningsarbetet – särskilt med hänsyn till skönhetssinnets odling, Uppsala

KUMPULAINEN K., MUTANEN M. (1999) “The Situated Dynamics of Peer Group Interaction: an Introduction to an analytic framework”, Learning and Instruction No 9, pp 449-473

LARSSON H. (1904) Intuition: några ord om diktning och vetenskap, Albert Bonniers förlag, Stockholm

LARSSON. (1993) Om bildning och självstudier, Skriftserien, ABF förbundet/Bildningsförlaget, Öland

LINDSTRÖM L. (2000) ”Sokratiska samtal och reflekterande läsning”, Björk, M (Ed) Att växa med språk och litteratur, Svensklärarföreningens årsskrift 2000, Svensklärarserien nr 223, p. 75-89

MAGEE B. (1997) Popper, Fontana Press, London MATTHEWS G. B. (1999) Socratic Perplexity and the Nature of Philosophy, Oxford University Press, Oxford

NELSON L. (1965) Socratic Method and Critical Philosophy, Selected Essays, Dover Publications, New York

OLSSON O. (1921) Folkbildning och självuppfostran, Oscar Ekelunds Boktryckeri, Stockholm

OLSSON O. (1911) Folkets bildningsarbete - erfarenheter och uppslag, Stockholm

PIAGET J. (1971) The Language and Thought of the Child, Routledge & Keagan Paul, London

PIHLGREN A. S. (2006) ”Sokratiska samtal om att vara människa”, Familjedaghem, No 1/2006, pp 27-31

POPPER K. R. (1971) The Open Society and its Enemies, vol. 1 & 2, First Princeton

ROBERTS T., BILLINGS L. (1999) The Paideia Classroom: Teaching for Understanding, Eye on Education, New York

VYGOTSKY L. S. (1978) Mind in Society, The development of Higher Psychological Processes, Harvard University Press, Massachusetts

Citeringar i Crossref