Agneta Lantz
Linköpings universitetsbibliotek, Sweden
Liselotte Thornell
Linköpings universitetsbibliotek, Sweden
Ladda ner artikelIngår i: Informationskompetens och Användarutbildning. NVBF 1996. Proceedings från Nordiska Vetenskapliga Biblioteksföreningars Förbunds Konferens: Linköping; Sverige; 19-20 november 1996
Linköping Electronic Conference Proceedings 2:0, s.
Linköping Electronic Articles in Computer and Information Science vol. 10 2:0, p.
Publicerad: 1997-11-11
ISBN:
ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)
Konferensen Informationskompetens och Användarutbildning
arrangerades av Nordiska Vetenskapliga Biblioteksföreningars
Förbund (NVBF) och Linköpings universitetsbibliotek med
ekonomiskt stöd från NORDiNFO.
Förväntningarna på den högre utbildningen inför 2000-talet är högt
ställda. Den ökade vikten vid kvalitetsarbete; effektivisering av
utbildning och forskning vid universitet och högskolor; i förening med
den explosiva utvecklingen på IT-området medför genomgripande
konsekvenser för informationsförsörjningen.
Hur kan forskningsbiblioteken bli en optimal pedagogisk resurs för att
möta det samhälleligt uttalade kravet på informationskompetens /
information literacy? Hur kan vi utveckla vår användarutbildning för att
möta dessa krav med utnyttjande av nya informationsteknologiska
lösningar?
Syftet med konferensen var att erbjuda ett nordiskt forum för
diskussion och utbyte av åsikter om informationskompetens
(information literacy) och bibliotekens pedagogiska roll i samband med
utbildning i informationssökning; s.k. användarutbildning. Konferensen
gav såväl teoretiska aspekter som praktiska tillämpningar på området.
165 personer från de fem nordiska länderna deltog i konferensen.
Ett stort tack till alla som bidrog till en lyckad konferens! Diskussionen
inom Norden om bibliotekets pedagogiska roll går vidare.
Inga referenser tillgängliga