Konferensartikel

Postmodern apokalyps?

Eva Kingsepp
Stockholms universitet, Inst. för Journalistik, medier och kommunikation, JMK, Sweden

Ladda ner artikelhttp://www.ep.liu.se/ecp_article/index.en.aspx?issue=015;article=046

Ingår i: Kulturstudier i Sverige. Nationell forskarkonferens

Linköping Electronic Conference Proceedings 15:46, s. 565-579

Visa mer +

Publicerad: 2005-12-30

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

Inget abstract är tillgängligt

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Arvidsson; Stefan (2000): Ariska idoler. Den indeoeuropeiska mytologin som ideologi och vetenskap. Stockholm/Stehag: Symposion.

Bauer; Yehuda (2000): Förintelsen i perspektiv. Stockholm: Natur och Kultur 2001.

Bauman; Zygmunt (1997): ”Postmodern Religion?”; i Postmodernity and its Discontents. Cambridge: Polity Press.

Barthes; Roland (1964): ”Rhetoric of the Image”; i Stephen Heath (red.); Image; Music; Text. London: Fontana Press 1977.

Barthes; Roland (1970): Mytologier. Uddevalla: Bo Cavefors Bokförlag.

Berggren; Henrik (2005): ”När skall man resa hem till München?”; Dagens Nyheter; A2; 2005-03-19.

Blavatsky; H.P. (1888): Den hemliga läran. Sammanfattning av vetenskap; religion och filosofi. Del II: Människans daning. Stockholm: Universella Broderskapets Förlag 1921.

Browning; Christopher R. (1992): Helt vanliga män. Reservpolisbataljon 101 och den slutliga lösningen i Polen. Stockholm: Norstedts 1998

Eberan; Barbro (2002): Vi är inte färdiga med Hitler på länge än. Stockholm/Stehag: Sympo-sion.

Eriksen; Thomas Hylland (1993): Etnicitet och nationalism. Nora: Nya Doxa 2000.

Friedländer; Saul (1982): Reflections of Nazism. An Essay on Kitsch and Death. Bloomington; Indianapolis: Indiana University Press 1993.

Gardell; Mattias (2003): Gods of the Blood. The Pagan Revival and White Separatism. Dur-ham; N.C.: Duke University Press.

Gezelius; Kerstin (2005): ”Dödsopera i bunkern”; Dagens Nyheter; B06; 2005-02-25.

Giddens; Anthony (1991): Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmod-erna epoken. Göteborg: Daidalos 1997.

Goldhagen; Daniel J. (1996): Hitler’s Willing Executioners: Ordinary Germans and the Holo-caust. New York: Knopf.

Goodrick-Clarke; Nicholas (1985): The Occult Roots of Nazism. Secret Aryan Cults and Their Influence on Nazi Ideology. The Ariosophists of Austria and Germany; 1890–1935. New York: New York University Press 1992.

Goodrick-Clarke; Nicholas (1998): Hitler’s Priestess. Savitri Devi; the Hindu-Aryan Myth; and Neo-Nazism. New York; London: New York University Press.

Goodrick-Clarke; Nicholas (2002): Black Sun. Aryan Cults; Esoteric Nazism and the Politics of Identity. New York; London: New York University Press 2003.

Hall; Stuart (1997): ”The Spectacle of the Other”; i Stuart Hall (red.) Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London; Thousand Oaks; New Delhi: Sage/Open University.

Heiden; Konrad (1944): The Fuehrer. London: Robinson 1999.

Hellberg; Anders (2005):: ”Filmen om Führern väcker tysk debatt”; i Dagens Nyheter; A25; 2005-04-30.

Heller; Friedrich P. & Anton Maegerle (1998): Thule: vom völkischen Okkultismus bis zur neuen Rechten. Zweite; erweitete und aktualisierte Aufl. Stuttgart: Schmetterling.

Höhne; Heinz (1966): The Order of the Death’s Head: The Story of Hitler’s SS. London: Pen-guin Books 2000.

Jowett; Garth S. & Victoria O’Donnell (1999): Propaganda and Persuasion; 3rd ed. Thou-sand Oaks; London; New Delhi: Sage.

Karlsson; Ingemar & Ruth; Arne (1983): Samhället som teater. Estetik och politik i Tredje riket. 2:a utgåvan. Stockholm: Ordfront 1999.

Kershaw; Ian (1987): The ”Hitler Myth”. Image and Reality in the Third Reich. Oxford; New York: Oxford University Press.

Kersten; Felix (1947): Samtal med Himmler. Minnen från Tredje riket 1939–1945. Stock-holm; London; New York: Ljus Förlag.

King; Geoff (2000):: Spectacular Narratives. Hollywood in the Age of the Blockbuster. Lon-don; New York: I.B. Tauris Publishers.

Kingsepp; Eva (2000): ”’Man sitter ju inte där och frossar i nazism.’ En receptionsanalys av nazidokumentärer.” D-uppsats; Stockholms universitet; JMK. Stockholm.

–– (2003): ”World War II Videogames as Postmodern Fantasy”; s. 136–151 i Media Research in Progress: JMK Conference Contributions 2002. Stockholm Media Studies vol. 1. Stockholms Universitet; JMK. Stockholm.

Koehl; Robert Lewis (1989): The SS. A History 1919–45. Stroud; Gloucestershire: Tempus 2004.

Kuhlbrodt; Dietrich (2004): ” ”Der Untergang”? – Die Wiederkehr!” Tillgänglig på http://www.filmzentrale.com/rezis/untergangdk.htm (2005-10-21).

Malmberg; Carl-Johan (2005):: ”Ganz enastående som Hitler”; i Svenska Dagbladet; 78; 2005-02-25.

ManWoman (2001): Gentle Swastika: Reclaiming the Innocence. Cranbrook: Flyfoot Press.

Mosse; George L. (1961): ”The Occult Origins of National Socialism”; i The Fascist Revolu-tion. Toward a General Theory of Fascism. New York: Howard Fertig; Inc. 1999.

Mosse; George L. (1966): Nazi Culture. Intellectual; Cultural and Social Life in the Third Reich. Madison; Wisconsin: Wisconsin University Press.

Mosse; George L. (1979): ”Toward a General Theory of Fascism”; i The Fascist Revolution. Toward a General Theory of Fascism. New York: Howard Fertig; Inc. 1999.

Moynihan; Michael & Didrik Søderlund (1998): Lords of Chaos: The Bloody Rise of the Sa-tanic Metal Underground. Revised and expanded ed. Los Angeles; CA.: Feral House 2003.

Olsson; Mats T. (2005): ”Hitler in i minsta detalj – Mats T. Olsson ser filmen Undergången – en trovärdig uppgörelse med nazitiden i Tyskland”; i Borås Tidning; 17; 2005-02-04.

Padfield; Peter (1990): Himmler: Reichsführer-SS. London: Cassell & Co 2001.

Pauwels; Louis & Bergier; Jacques (1960): Vår fantastiska värld. Stockholm; Malmö; Häl-singborg 1969.

Ravenscroft; Trevor (1973): The Spear of Destiny. The Occult Power Behind the Spear Which Pierced the Side of Christ. York Beach; Maine: Samuel Weiser; Inc. 1982.

Rauschning; Hermann (1939): Samtal med Hitler. 6:e svenska upplagan; Stockholm: Natur och Kultur 1945.

Rose; Detlev (1994): Die Thule Gesellschaft. Legende; Mythos; Wirklichkeit. Thübingen: Grabert-Verlag.

Rosenbaum; Ron (1998): Explaining Hitler. The Search for the Origins of his Evil. London: Papermac.

Schwarz; Gudrun (1997): Eine Frau an seiner Seite. Ehefrauen in der ”SS-Sippengemein-schaft”. 2 Auflage. Berlin: Aufbau Taschenbuch Verlag 2001.

Schieder; Theodor (1972): Hermann Rauschnings ”Gespräche mit Hitler” als Geschichtsquelle. Rheinisch-Westfälische Akademie der Wissenschaften; Vorträge G178. Opladen: Westdeutscher Verlag.

von Sebottendorf; Rudolf (1933): ”Bevor Hitler kam. Urkundliches aus der Frühzeit der na-tionalsozialistischen Bewegung”; i Bevor Hitler kam. Drei Hauptquellen zur Ideengeschichte und Frühzeit des Nationalsozialismus. Bremen: Roland Faksimile 2000.

Sereny; Gitta (2000): Tyskt trauma. Stockholm: Ordfront.

Sontag; Susan (1975): ”Fascinating Fascism”; i Under the Sign of Saturn. New York: Farrar; Straus; Giroux 1980.

Tillich; Paul (1966): ”Den religiösa symbolen”; i F.W. Dillistone (red.) Myt och symbol. Stockholm: Verbum 1967.

Wegener; Bernd (1982): Hitlers Politische Soldaten: Die Waffen-SS 1933–1945. 6. Auflage. Paderborn; München; Wien; Zürich: Ferdinand Schöningh 1999.

Wheal; Donald James & Shaw; Warren (1997): The Penguin Dictionary of the Third Reich. London: Penguin 2002.

Wildt; Michael (2005): ”Der Untergang: Ein Film inszeniert sich als Quelle”; Tillgänglig på http://www.zeithistorische forschungen.de/portal/alias__zeithistorische-forschun-gen/lang__de/tabID__40208312/DesktopDefault.aspx (2005-10-21)

Wulff; Wilhelm Th. H. (1968): Tierkreis und Hakenkreuz. Als Astrologe an Himmlers Hof. Gütersloh: Bertelsmann Sachbuchverlag.

Zelizer; Barbie (1998): Remembering to Forget. Holocaust Memory Through the Camera’s Eye. Chicago; London: University of Chicago Press.

Filmer

Hellboy. Guillermo Del Toro; USA 2004.

Hitler Dead or Alive. Nick Grinde; USA 1942.

Hitlers hemligheter (Nazis – The Occult Conspiracy). Discovery Channel; USA 1998.

Jakten på den försvunna skatten (Raiders of the Lost Ark). Steven Spielberg; USA 1981

Järnkorset (Cross of Iron). Sam Peckinpah; UK/BRD/Jugoslavien 1977.

Kanonerna på Navarone (The Guns of Navarone). J. Lee Thompson; USA 1961.

Pianisten (The Pianist). Roman Polanski; Frankrike/Tyskland/UK/Polen 2002.

Rädda menige Ryan (Saving Private Ryan). Steven Spielberg; USA 1998.

Schindler’s List. Steven Spielberg; USA 1993.

Leibstandarte-SS Adolf Hitler im Einsatz; Tyskland 1941.

Stalingrad. Joseph Vilsmayer; Tyskland 1993.

Undergången. Tredje riket och Hitlers sista dagar (Der Untergang). Oliver Hirschbiegel; Tyskland 2004.

Viljans triumf (Triumph des Willens). Leni Riefenstahl; Tyskland 1935.

Waffen-SS; del 1 i serien Krigarna från andra världskriget (Gladiators of World War II: Waf-fen-SS). Nugus/Martin prod. för BBC Worldwide Ltd.; UK 2001.

Why We Fight. Del 1–7; Frank Capra m.fl.; USA 1943–1945.

Spel

Return to Castle Wolfenstein. Gray Matter Studios/Activision; USA 2001.

Wolfenstein 3D. Id Software/Apogee; USA 1992.

Övrigt (URL)

http://games.activision.com/games/wolfenstein/

http://www.wolfensteinx.com/

http://www.planetwolfenstein.com/

http://www.wolf3d.co.uk/

Citeringar i Crossref