Konferensartikel

”Det viktiga är en maskulin touche!”

Marie Nordberg
Centrum för Konsumentvetenskap, Göteborgs universitet, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: Kulturstudier i Sverige. Nationell forskarkonferens

Linköping Electronic Conference Proceedings 15:60, s. 735-741

Visa mer +

Publicerad: 2005-12-30

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

Inget abstract är tillgängligt

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Beynon; John (2002):Masculinities and Culture; Buckingham: Open University Press.

Breward; Christoffer (1999): The Hidden Consumer. Masculinity; fashion and city life 1860–1914; Manchester and New York: Manchester University Press.

Butler; Judith (1990/1999): Gender Trouble. Feminism and the Subversion of Identity; New York and London: Routledge.

C-book/C-magazine (2003-2005); nr 18–22; London & Malmö.

Corson; Richard (1965): Fashions in Hair. The first five thousand Years; London: Peter Owen.

Dagens Industri 16/2 2005.

Edwards; Tim (1997): Men in the Mirror. Men’s fashion; Masculinity and Consumer Society; London: Cassell.

Essed; Philomena (2004): ‘Rasism och preferens för sammahet: om kulturell kloning i var-dagslivet’; i: Katarina Mattsson & Ingemar Lindberg (red.) Rasismer i Europa. Kontinuitet och förändring. Stockholm: Agora.

Faludi; Suan (1999): Stiffed. The Betrayal of The Modern Man; London: Chatto & Windus.

Halberstam; Judith (2005): In a Queer Time & Place. Transgender Bodies; Subcultural Lives; New York and London: New York University Press.

Hebdige; Dick (1979): Subculture. The Meaning of Style; London: Methuen.

Hårstil (2005); London: Hair Now Magazine. Interpress; nr 2.

Hårtrender (2003); London: Hair Now Magazine. Interpress; nr 4.

Jacobson; Maja (1998): Gör kläderna mannen? Om maskulinitet och femininitet i unga mäns bruk av kläder och dofter; Stockholm: Carlssons.

Kimmel; Michael (1997): Manhood in America. A Cultural History; New York; London; To-ronto; Sydney; Singapore: The Free Press.

MacInnes; John (1998): The End of Masculinity. The confusion of sexual genesis and sexual difference in modern society; Buckingham & Philadelphia: Open University Press.

Mort; Frank (1996): Cultures of Consumption; Masculinities and Social Space in late Twen-thieth-Century Britain; London and New York: Routledge.

Nixon; Sean (1996): Hard Looks. Masculinity; Spectatorship & Contemporary Consumption.; New York: St. Martins Press.

Nordberg; Marie (2004): Det hänger på håret. Maskulinitet; femininitet; makt; mode och kon-sumtion; Göteborg: Centrum för konsumentvetenskap; Cfk-rapport 2004:02c. www.cfk.gu.se.

Warkander; Philip (2004): ”Jag vill att det ska synas att jag bryr mig.” Unga män om sin klädstil; Göteborg: Centrum för konsumentvetenskap; Cfk-rapport 2004:02b. www.cfk.gu.se.

Whitehead; Stephen M. (2002): Men and Masculinities. Key Themes and New Directions; Cambridge: Polity Press.

Willet; Julie A. (2000): Permanent Waves. The Making of the American Beauty Shop; New York and London: New York University Press.

Citeringar i Crossref