Konferensartikel

Kreativ läsning och mediereflexivitet

Johan Elmfeldt
Malmö högskola, Lärarutbildningen, Sweden

Magnus Persson
Malmö högskola, Lärarutbildningen, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: NORLIT 2009

Linköping Electronic Conference Proceedings 42:19, s. 227-237

Visa mer +

Publicerad: 2010-04-27

ISBN:

ISSN: 1650-3740 (tryckt), 1650-3686 (online)

Abstract

Notions about the reception of print fiction as well as new media texts have a strong tendency to fall back upon the dichotomy between naïve and critical reading. It is presupposed that reception will be characterized by either the one or the other. We will try to critique this dichotomy on the basis of the hypothesis that media cultural change brings with it new and hybrid textual forms; ways of reading; and patterns of reception which not lend themselves to description in simple terms of naïve or critical. We make a case for the necessity of transgressing the dominant assumptions of transactional reception theory within literary studies and instead move in the direction of what we call creative reading and media-reflexivity.

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Ang; Ien (1985). Watching Dallas. New York: Methuen.

Bennett; Tony (1990). Outside Literature. London & New York: Routledge.

Bergman; Lotta (2007). Gymnasieskolans svenskämnen (ak. avh.); Malmö: Malmö högskola.

Bolter; Jay David & Grusin; Richard (1999). Remediation. Understanding New Media. Cam-bridge MA: MIT Press.

Bolter; Jay David & Gromala; Diane (2003). Windows and Mirrors. Interaction Design; Digital Art and the Myth of Transparency. Cambridge MA: MIT Press.

Elmfeldt; Johan & Erixon; Per-Olof (2007). Skrift i rörelse. Om genrer och kommunikativ förmåga i skola och medielandskap. Stockholm/Stehag: Symposion.

Ewald; Annette (2007); Läskulturer. Lärare; elever och litteraturläsning i grundskolans mel-lanår (ak. avh). Malmö Studies in Educational Sciences No 29. Malmö: Malmö högskola; Lärarutbildningen.

Felski; Rita (2008). Uses of Literature. Malden & Oxford: Blackwell.

Forslid; Torbjörn & Olsson; Anders (2007). Hamlet eller Hamilton? Litteraturvetenskapens problem och möjligheter. Lund: Studentlitteratur.

Hayles; N. Katherine (2002). Writing Machines. Cambridge & London: The MIT Press.

Hayles; N. Katherine (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Hillis Miller; J. (2002). On Literature. London & New York: Routledge.

Hörisch; Jochen (1999). Ende der Vorstellung. Die Poesie der Medien. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Jenkins; Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.

Larsson; Lisbeth (1989). En annan historia. Om kvinnors läsning och svensk veckopress. Stockholm/Stehag: Symposion.

Liestøl; Gunnar (2007). ”The Dynamics of Convergence and Divergence in Digital Domains”. Tanja Storstul & Dagny Stuedahl. Ambivalence towards Convergence. Digitalization and Media Change. Göteborg: Nordicom.

Littau; Karen (2006). Theories of Reading. Books; Bodies and Bibliomania. Cambridge: Polity Press.

Manovich; Lev (2001). The Language of New Media. Cambridge MA: The MIT Press.

McLuhan; Marshall (1964/1967). Media. Människans utbyggnader. Svensk övers. Richard Matz. Stockholm: PAN/Norstedts.

Olin-Scheller; Cristina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasieelevers textvärldar (ak. avh). Karlstad: Karlstads universitet.

Persson; Magnus (red.) (2000). Populärkulturen och skolan. Lund: Studentlitteratur.

Persson; Magnus (2004). ”Marknadsestetiken”. Aulin-Gråhamn; Lena; Persson; Magnus & Thavenius; Jan; Skolan och den radikala estetiken. Lund: Studentlitteratur.

Persson; Magnus (2007). Varför läsa litteratur? Om litteraturundervisningen efter den kultu-rella vändningen. Lund: Studentlitteratur.

Radway; Janice (1984). Reading the Romance. Chapel Hill: U. of North Carolina Press.

Rosenblatt; Louise M. (1938/1995). Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. svensk övers. 2002. Lund: Studentlitteratur.

Citeringar i Crossref